animhomeetsikalenteritalwiajovisailuvalokuvathistoriarompetoritmuseotwww

Historia

Keski-Suomen Mobilistit ry

Jo vuodesta 1971: Kerhomme on perustettu 70- luvun alussa muutaman innokkaan harrastajan toimesta. Moni alkuperäinen perustajajäsen on vielä mukana toiminnassa.

Kuulumme Suomen Automobiili-Historialliseen Klubi ry:n (SA-HK)

www.sahk.fi

Suomen automobiili Historiallinen Klubi Keski-Suomen kerho

myöhemmin 2000-luvulla sai yksinkertaisemman nimen:

Keski-Suomen mobilistit ry


Keski-Suomen harrastajien mielestä SA-HK:n oli vuoteen 1970 mennessä keskittynyt kovin etelä-Suomi painotteiseksi.sillä aluepohjaisia Klubin kerhoja oli syntynyt Tampereelle(1964), Kymeenlaaksoon (1967),Turkuun (1968) ja Helsinkiin ,josta koko toiminta oli alkanut1958 syksyllä.

Jyväskylän seudun harrastajien kokoonkutsujina toimivat Risto Höylä, Kari Paussu ja Pertti Virtanen.
He lähettivät seudun SA-Hk:n jäsenille kutsukirjeen:

Arvoisa Klubin jäsen-Kutsumme täten Teidät Jyväskylään,ravintola Jyväshovin ranskalaiseen kabinettiin 3.5.1971 klo 19.00.Tarkoituksenamme on perustaa Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin paikallinen alaosasto  Jyväskylään.
Tavoitteenamme on  saada Keski-Suomen  automobiiliharrastajat toimimaan yhteisenä harrastajajoukkona paikkakunnallamme.

Kokouskutsussa mainittiin myös:" Laaditaan toimintasuunnitelma ja hyväksytään kerholle säännöt". Kerhon perustamiskokokouksessa oli 15 henkilöä,enimmäkseen innokkaita nuoria miehiä. Kokouksen puheenjohtajana toimi tikkakoskelainen Pertti Virtanen,joka myös valittiin kerhon puheenjohtajaksi. Sihteeriksi valittiin Ati Koivikko Jyväskylästä. Ennen kokousta valmisteltu sääntöehdotus hyväksyttiin. Kerho merkittiin yhdistysrekisteriin 15.10.1971.

Yksi kerhon perustajajäsenistäoli Väinö Nyström (1891-1980 ), joka aloitti vossikka-ajon hevosella v.1902 Jyväskylässä. Hän lähti v.1907 Yhdysvaltoihin ja palattuaan sieltä v.1911 jatkoi kaupungissa vossikka -ajoa ja teki siinä sivussa hevoskauppaa. Vuonna 1914 Nyström aloitti kaupungissa taksiajon autonaan vuoden 1914 Opel. Ajo onnistui vain kesäisin, koska katuja ei aurattu ja häen piti talveksi muuttaa Helsinkiin taksiajoa harjoittamaan.Vuonna 1925 hän perusti autoliikkeen Jyväskylään.

Ensimmäisen  toimintavuonna pidettiin kerhon tilaisuuksia joka kuukauden viimeisenä keskiviikkona.Jo saman vuoden syksyllä tuli idea tehdä jotain  paikallista ja omaperäistä.
Päätettiin pitää automobiiliajot talvella kovimpien pakkasten aikaan.

Automobiili-lehdessä 2/1973 oli sivun mittainen ilmoitus:

                                            Kutsu Talviajoon.
"Onko sinussa miestä,vai oletko pelkkä kesämobilisti,olis häntä tarjolla tuiskua ja kettinkikeliä - Keski-Suomen kerho järjestää kokoontumisajon luonteisen  tapahtuman määränpäänä Pohjolan talo Korpilahdella 9.2.-74. Täällä on tarjolla maalaisruokaa ,sauna ja sahtia, yöpyminen isossa maalaispirtissä "siskonpeti". Osanotto vain automobiilillä.

Ajoon osallistui 20 automobiili-ja moottoripyörämiestä ,jotka saapuivat omia tuloteitään lähtöpaikalle Korpilahden kirkonkylälle, josta jatkoivat  30 kilometrin päässä olevaan Pohjolan taloon. Osanottajia oli paitsi Keski-Suomesta, myös Tampereelta ja Pohjanmaalta. Suomen ensimmäiset Talviajot olivat unohtumaton  kokemus läsnäoleville ja järjestäjille.

Ajoja päätettiin jatkaa joka talvi ja nyt tänä talvena (2009) ajetaan jo 36. Talviajot.

Ajojen lähtöpaikka on vuosien varrella ollut Keski-Suomen Mobilistien toiminta-alueella ja lähtöpaikkoina ovat olleet mm. Sysmä,Viitasaari,Leivonmäki ja Saarijärvi. Kohteena on tavallisemmin ollut joku 30-50 kilometrin päässä sijaitseva maatila ,kartano tai lomakeskus. Ajon reitiksi on  on pyritty valitsemaan "alkuperäisiä tieosuuksia sisältävä, usein varsin mäkinen ja  haasteellinen reitti.

Vuodesta 1987 lähtien on osanottajia ollut myös Ruotsista ja Englannista.Kansainvälinen kiinnostus Talviajoa kohtaan on jatkuvasti nousussa, sillä tämäntyyppist ajot ovat kansainvälisestikin hyvin harvinaisia.

Keski-Suomen kerhon kesäajoista mainittakoon Koskenpään saunaretki, jota alettiin ajamaan 1972 ja joka oli kovin suosittu parikymmentä vuotta sitten.

Aluksi se oli vain kerholaisten oma retki,mutta sitten muutkin halusivat  tulla saunomaan aitoon savusaunaan. Saunaretki oli 80-luvun puolivälissä kehittynyt kaksipäiväiseksi tapahtumaksi.

Ja  sen nimeksikin tuli Cabriolet Cabare' - Koskenpään saunaretki, ja se oli varsinainen kesäjuhla rompemarkkinoineen ja keskikesän perheretki kauniissa rantamaisemissa ja siihen ottivat osaa myös uudemmat avoautot.

Kerhon toiminnassa on jokakesäisenä "välttämättömyytenä" olleet rompemarkkinamatkat "ulukomaille", usein Ruotsiin, Eestiin, jopa Saksaan ja Englantiin.

Tavallisesti on menty bussilla ja näin saatu runsaat tuomiset mukaan kotimatkalle.
Kerhon ensimmäinen automobiilinäyttely pidettiin  20.5.1970 Jyväskylän Scan Auton tiloissa. Mukana oli mm. Rolls-Royce vm.1936 ja Horch vm. 1937.

Näyttelyjä on pidetty muillakin  Keski-Suomen  paikkakunnilla.

Keski-Suomen kerho on järjestänyt valtakunnalliset  retkeilyajot useaan kertaan ja Auto 100-vuotta Juhla-Ajoissa kerho oli esillä SA-Hk:n lahjoittamalla kuorma-autolla "vankienkuljetuksineen"  (sivun alla linkki kuviin).

Keski-Suomen kerhon jäsenet ovat olleet pioneereinä ulkomaisiin ralleihin osallistuttaessa.

Vuonna 1976 osallistui viisi jäsentä: Matti Talvio,Voitto Piispanen,Hannu Asunta,Aarne Koivikko ja Esko Virkkala viidellä autolla Leningradin  ajoihin.

Myös Ruotsin ajoihin,Tallinnan ajoihin ja Riian ajoihin on otettu osaa.

Erityisesti mainittakoon avoautoilla ajo Muurmanskiin keskitalvella -30º pakkasessa .Loppumatkasta teitäkään ei ollut aurattu.Tekniikan mailma numerossaan 7/-82 kertoi tuosta "naparetkestä".
"Rautaa rajan taakse"-jutussa .Mukana oli TM:n toimittaja ja kuvaaja.

Kerholaiset ovat ajeluttaneet Sotainvalidien Sairaskodin ,sekä muitakin vanhainkotien asukkaita heidän kesäjuhliensa aikaan vanhoilla autoilla. 

                      Ekke



Keski-Suomen Mobilistien arkiston aarteita:


Jyväskylän retkeilyajo 1984

Auto 100 vuotta juhla Porissa 1986

Mobilisti Ekke kertoo

Ylen arkiston aarteita:


Jyväskylän talwi 1952 - Suomen Ateena

Häkäpöntöt bensan korvikkeena

Pobeda - auto neuvostoliitosta

Poliisin suuri liikenneratsia 1968

YouTube antia:

Ponton Mercedes-Benz



© Juha Kivimaa
rev. 10.1.2009

twauto